GLADIÁTOR
2007.05.12. 09:41
„Lüktet a vér ereidben, ha kardcsörgést hallasz...
Jóbarátod a Halál, fegyver-a-kézben rámosolyogsz...
Fejed felett zászlót tép a szél, hogy győzelemre vidd...
A Dicsőség Istene veled van, hát hiába lesnek téged a varjak.
Kiválasztott vagy, amilyen sokezerből egy, ha akad -
Harcosnak születtél!”
"Ave Imperator; Morituri te Salutant!"
Gladiátorok
A kezdetek
Rómában az első gladiátorjátékra i.e. 264-ben került sor, amikor Junius Brutus (a neves Brutus család egyik leszármazottja) meghalt. A fiai úgy határoztak, hogy atyjuk emlékére "áldozatot mutatnak be". Nem a temetési szertartások keretében, hanem a temetést követő valamelyik (talán kilencedik) napon, a gyászidő leteltével a három pár gladiátort küldtek egymás ellen. Ez a küzdelem még nem az amphitheatrumban (még kevésbé a Titus idején felavatott Colosseumban) zajlott, hanem a Forum boariumon, vagyis a marhavásártéren. A gladiátorok ekkor még teljesen egyforma fegyverzetet viseltek, "szamnisz módra" küzdöttek egymással: hosszú szögletes pajzsot, egyenes kardot, sisakot és lábszárvédőt viseltek. A gladiátorok száma fél évszázad alatt először 25-re, majd 60-ra emelkedik. Az első játékok után székekkel rakták körbe, s bérelni lehetett a helyeket. Így közvetlen közelről követhették a nézők az eseményeket. Ezekre a látványosságokra azonban nőket nem engedtek be. A játékok után gyakran lakomát is rendeztek, ezt is a Forumon.
A halottak tiszteletére rendezett játékok valószínűleg Etruriából eredeztethetők, Rómába viszont Campanian keresztül, a szamniszok közvetítésével juthatott el. Ekkor már kialakult "koreográfiája" volt, de még csak halottak tiszteletére, a "szellemek (istenek) kiengesztelésére" rendezett játék volt: a gladiátorok kiontott vérét az emberáldozat egyik formájának tekintették, ugyanis abban az időben a Földközi-tenger partvidékén még mutattak be "véres áldozatot" az isteneknek. Más vélemények szerint a gladiátorok kiontott vére az elhunyt szellemének örökkévalóságát biztosította, mintegy istenné tette azt. Mivel Rómában nem igazán törődtek a halottak birodalmával, ezért ez a tény azt erősíti, hogy idegen hatásként került Rómába a munus, a gladiátorviadal.
Gyorsan vált "divattá"
Gyors elterjedését a látványossága, illetve magánjellege biztosította, ugyanis ez egy olyan rendezvény volt, melyre i. sz. 105-ig nem terjedt ki a szenátus befolyása, vagyis magánemberek is rendezhettek ilyen játékokat. Mivel maguk a játékok, valamint az azt követő lakomák rendkívül költségesek voltak, ezért csak kevesen engedhették meg maguknak Rómában, hogy felvállalják a munus költségeit. Egy-egy ilyen rendezvény azonban óriási erővel hatott a plebsre, ezért a szenátus igyekezett akadályozni, korlátozni a szervezést, de mindhiába. Az első igazán látványos gladiátorjátékot mégsem Rómában, hanem Karthágóban rendezték - mégpedig Cornelius Scipio Africanus Hispaniában elhunyt apja és nagybátyja emlékére. Ezzel új korszakot nyitott Róma történetében, mert a köztársaság válságának időszakában a népszerűségre törekvő politikusok egyéni céljaik érdekében ilyen látványosságok által kívánták maguk mellé állítani a tömeget. Emiatt jelentős mértékben átalakultak a munusok, gyakorlatilag hétköznapi eseménnyé váltak.
E tekintetben Caesarnak különleges "érdemei" vannak, mivel már nem 25, vagy 60 gladiátort vonultatott fel, hanem több mint háromszáz párt állított ki egy alkalommal. Egy becsvágyó fiatalember i.e. 50 körül arra törekedett, hogy minden áron felhívja magára a figyelmet, ezért új ötlettel állt elő. Fából építtetett két egymással szembe fordítható görög típusú színházat (theatrum). Ezekben a színházakban délelőtt színdarabokat adtak elő, majd délután egymás felé fordították azokat, s az így keletkezett amphitheatrumban a gladiátorok nagyszámú nézőközönség előtt léphettek színre. A nézőket az aréna köré emelt magas fal, a podium védte a vérengző vadállatoktól, illetve az indulatos harcosoktól. Curio ötlete bevált, s egészen a császárkorig ez lett a munusok színhelye. Caesar nemcsak átvette ezt az újítást, hanem sokat áldozott a gladiátoriskolákra is.
A császárkor véres munusai
A császárok már a kiépült struktúrára támaszkodhattak, s a "Panem et circenses!" eszközét sikerrel alkalmazták. A császárok korában így festett egy gladiátorjáték. A hivatásos viadalrendezők, a lanistá-k (vívómesterek) láttak hozzá először a szükséges előkészületekhez. Ezalatt a gladiátorok az "iskolákban" készültek a megmérettetésre. Az egyik leghíresebb gladiátoriskola Capuában volt. (Innen indította el i.e. 73-ban Spartacus is a rabszolgafelkelést.) A gladiátorok - akik lehettek hadifoglyok, bűnözők, dicsőségre, esetleg vagyonra áhítozó ifjak - a nevüket a rövid, kétélű kardról, a gladiusról kapták. A kemény kiképzést követően, a játékot megelőző estén nagy lakomát rendeztek. Ez nemcsak a gladiátorok szórakozását szolgálta, hanem egyben a fogadások megkötésének helyszíne is volt. A fogadók itt vehették szemügyre a küzdő feleket, s fogadhattak az általuk kiszemelt személyre. A küzdelem napján bíborvörös köpenyben, fegyvertelenül, díszmenetben vonultak fel a porondon, megálltak a császár előtt, s a következő szavak kíséretében köszöntötték: "Ave Caesar imperator, morituri te salutant." (Üdvözlégy császár, a halálba menők köszöntenek.) A lanista jelére a harcosok megkezdték a küzdelmet: először csak bemutatót tartottak tompa fegyverekkel, s amikor a közönség tűzbe jött, akkor kapták meg az éles fegyvereket, s ekkortól valóban élet-halál harc folyt. Különböző fegyverzettel látták el a harcosokat, s igyekeztek egyenlőtlen feltételekkel vagy időzített meglepetésekkel "színesíteni" a küzdelmet.
A fegyverzet kapcsán a gladiátorok többféle típusát lehet meghatározni: a retiariusok hálóval harcoltak, a laqueariusok tőrrel küzdöttek, a hoplomachusok rostélyos sisak és a páncél segítségével, a gallusok kerek pajzzsal és könnyű fegyverzettel, a mirmilliók rostélyos sisakkal, jobb kezükön karpáncéllal, erős bőrövvel, pajzzsal, s a bal lábukon páncéllal, a thraxok (mint pl. Spartacus) görbe karddal, jobb kezükben négyszögletes kis pajzzsal, derekukon erős bőrövvel, lábukon lábpáncéllal, s végül a samnitok, akik egyenes karddal harcoltak, s csak a mellükön és jobb lábukon volt páncél. Ha valaki győzött, akkor újabb ellenfelet küldtek rá, így előbb-utóbb a legrátermettebbek is szó szerint az életükért küzdöttek. Ha a küzdő felek enerváltan harcoltak, akkor ostorcsapásokkal igyekeztek őket jobb belátásra bírni. A legyőzött fél életéről a császár döntött, de a nézők elvárásai a császár kezét is megkötötték. Ha a közönség a "mitte" szót ordította, akkor a császár felfelé fordította hüvelykujját, s ez az életben maradást jelentette. Ha a tömeg a "iugula" ("végezz vele") kifejezést hangoztatta, akkor a császár lefelé fordította hüvelykujját, s ez a kegyelemdöfést jelentette. Az elhunyt gladiátor fejét Charon szolgái kalapáccsal szétverték. Kivételes esetekben a győztes elnyerhette a szabadságot jelképező fakardot is.
Általában férfiak küzdöttek az arénában, de időnként nők is részt vettek a küzdelmekben. Ilyenkor nem hordtak sisakot, mert a közönség látni kívánta a ritka szereplők arcát is.
A GLADIÁTOR elnevezés a latin gladius szóból származik. A gladius egy késforma, viszonylag rövidebb, vágásra, és szúrásra egyaránt alkalmas kardnak a neve. A gladiátorok többek között ilyen fegyverrel vívták élet-halál harcukat a Kolosszeum arénájában. (Róma jellemei, 143. o.)
A gladiátorjátékok bölcsője az Itáliai Campania. Innen vették át az etruszkok, majd később a római nép.
A gladiátorjátékok eredete tehát a halotti kultusz része volt. Az ókor Róma népe kötelességének tartotta, hogy a halottaik tiszteletére véráldozatot mutassanak be. A közhiedelem ugyanis úgy tartotta, hogy a halott lelkét csak embervérrel engesztelhetik ki, tehát foglyokat vagy rabszolgákat vásároltak, és öltek meg a sírnál. Később jónak látták a szórakozás palástját borítani erre a kegyetlenségre. (A régi Róma napja, 235-236. o)
I.e. 264-ből származó forrás szerint, először egy gazdag római halálának ürügyén, két gyászoló fia, három pár gladiátor küzdelmét mutatta be közönség előtt.
Idővel az ehhez hasonló "rendezvények" egyre nagyobb népszerűségnek kezdtek örvendeni, s elvesztették eredeti funkciójukat. Ókori források szerint i.e. 105-ben mutattak be először hivatalos gladiátorjátékokat, mely két konzulnak volt köszönhető. A játékok mind nagyobb szerepet kaptak, s a tömegszórakoztatás legkeresettebb eszközeivé váltak. A politikában is tért kapott a viadal; magas költségei ellenére megérte a közéleti személyiségeknek, hogy a nép - cserébe a szórakoztatásért - támogassa őket. I.e. 65-ben Caesarnak, politikai pályafutása legelején, már sikerült is felkelteni mindennemű ellenfele, illetve a szenátus aggodalmát azzal, hogy cirkuszi játékok bemutatása apropóján annyi gladiátorharcost vásárolt fel, hogy az egy jól felszerelt, ütőképes hadsereggel is felért. A szenátus ezen példából kiindulva rendeletet hozott a gladiátor-tartás számbeli korlátozására. /Jelezvén Caesar előző cselekményének súlyát érdemes megemlíteni: a rendelet kiadása után �már csak� 320 PÁR gladiátort léptetett fel az amfiteátrumban./
A gladiátorok általában rabszolgák, hadifoglyok, bűnözők soraiból kerültek ki. Közülük válogatták ki a testileg legerősebbeket, legalkalmasabbakat. Bevett eljárás volt, hogy a halálra ítélt bűnözőket nem kivégezték, hanem gladiátor-küzdelmekre kényszerítették. Ez esetben gyakorlatilag lehetőséget kínáltak az elítéltnek a további életre, amennyiben elég jó ahhoz, hogy életben maradjon az arénában. Voltak persze olyanok is, akik szabad emberként, pénzért vállalták a küzdelmeket. Az első uralkodó, aki a gladiátorkodás hagyományait gyökerestül felrúgta, Commodus császár volt, hisz ő volt az első cézár aki - kedvtelésből és magamutogatásból - kiállt küzdeni az arénába.
A harcosokat kiképzőiskolában tanították ki a harc művészetére. Az ókor legnagyobb gladiátoriskolája Capuában, a fennt már megemlített Campaniában volt. Innen indult ki a római történelem leghíresebb rabszolgafölkelése is, mely a thrák Spartacus nevéhez fűződik. (Róma jellemei, 143.- 144. o.)
A gladiátorokat győzelmeik esetén volt, hogy pénzjutalommal illették. Ám a nehéz, és gyötrelmes gladiátoréletnek nem csak ez a napos oldala volt. A sikeres gladiátorok gyakran örvendtek hihetetlen népszerűségnek a nép körében. Erre bizonyíték ez a korabeli, egy gladiátor-bajnok ihletésére született költemény, mely ódai magasságokban méltatja a Hermes nevű hős harcost:
EGY ÜNNEPELT BAJVÍVÓ
�Hermes, Mars adománya századunknak,
Hermes, bármi tusára jól kiképzett,
nagy gladiator és tanító,
Hermes, társai dísze s rettegése,
Hermes, tiszteli Helius, de mást nem,
Hermes, megveri Advolanst, de más nem,
Hermes, győzni tudó, nem öldökölni,
Hermes, önmaga tartaléka, nem más,
Hermes, sok jegyüzér megannyi kincse,
Hermes, álma, szerelme könnyű nőknek,
Hermes, dárdacsatában verhetetlen,
Hermes, vad szigonyával elriasztó,
Hermes, lomha sisakforgója rémít,
Hermes, bárminemű csatának éke,
Hermes, egymaga minden és egyetlen
/Martialis, V. 24./(Rabszolgák az ókori Rómában, 115. o)
Az okosan, és bátran harcoló erős férfiak sztárokká váltak, ahogy a fenti sorok is mutatják, s elnyerték a nők kegyeit. Szintén tanúsítják ezt a hajdan Pompeii vulkáni hamuja alatt pihenő falfeliratok.
" Caladus, a thrák - előcsalá a hölgyek sóhaját."
" Crescens, a hálós harcos, fogva tartja a nők szívét. "
A hős gladiátorok, kik a nép kedvenceiként harcoltak hosszú időn át, elnyerhették szabadságukat is. A szabadság két jelképét vehették át a felszabadított rabszolgák/gladiátorok: a fríg sapkát, vagy a fakardot. Ez utóbbi feljogosította őket, hogy gladiátor kiképzők legyenek, harcosokat nevelhessenek.
A gladiátoroknak négy féle fő típusát ismerjük:
Samnis (később hoplamachus, illetve secutor) nehézfegyverzetű harcos, ki karddal, illetve lánccal küzdött. Testét a római légiós katonák általános, négyszögletű pajzsával, a scutummal védte, s védőpáncél volt a jobb karjára, és a bal lábára erősítve.
Murmillo - vagy "hal-ember", ki ezen elnevezését a hal-alakban kicsúcsosodó sisakjáról kapta. Fegyverzete hasonlatos a Samnis harcoséhoz, ám kevésbé felszerelt.
Retiarius, azaz hálós harcos, kinek fegyvere egy kivethető háló, és egy háromágú szurony. Nehézfegyverzete, illetve védőfelszerelése gyakorlatilag nincs, ám nagyon gyors, mozgékony.
Thrák - az észak-görög thrák származású harcosok típusa. Kevésbé bonyolult fegyverzete egy rövid, görbe kardból a sica-ból, és egy kis kör alakú pajzsból, a parma-ból áll.
A négy fő harcmodoron kívül természetesen még rengeteg változat létezett. Harcoltak lóháton - lánccal, karddal, kötéllel (equites), harci szekéren (essedarii), és még megemlítendő egy különösen érdekes harcosforma, az andabatae, aki ki volt láncolva, miközben egy olyan nehéz sisakot viselt, melyen nem volt szemnyílás. Rendszerint két különböző fegyverzetű gladiatort állítottak szembe egymással: murmillo a retariusszal, samnis a thrákkal került össze, hogy annál érdekesebb legyen a küzdelem. (A régi Róma napjai, 193.o.)
" Kisvártatva szélesre tárult a küzdőtérre nyíló kapu, bevonultak a császári gladiator-iskolák kemény edzéseken kiképzett neveltjei, megannyi rabszolgákból vagy lecsúszott szabadokból rekrutálódott �hivatásos� bajvívó, aki a biztos megélhetés és a dicsőség reményében életét is hajlandó volt vásárra vinni . A sokszor több száz felvonuló gladiator között ott meneteltek a négy legfőbb fegyvernem képviselői, a szigonnyal és hálóval küzdő retarius, a sisakban, karddal vagy lándzsával harcoló murmillo, az egyenes kardot és és hosszú pajzsot viselő, samnis, s görbe szablyával és kerek pajzzsal felszerelt thrák, s mellettük a szekérharc, a lovaspárbaj és a többi harcnem specialistái "
(A régi Róma napjai, /Élmények és örömök/ 192. o.)
Eleinte nők nem küzdöttek az arénában, de később teljeskörű harcjogot vívtak ki maguknak. Nemcsak egymás ellen harcoltak, de vadállatok, és férfiak ellen is ugyanúgy kiálltak. Az alábbi � némileg ironikus hangú � költemény írójának tárgya egy ilyen harcosnő.
A SPORTLADY
" Tírusi sportköpenyük ki ne ismerné meg a vívónők kenetét? Edző-cölöpük sebeit ki ne látta volna? Kivájja sürűn dárdázva, ijesztgeti pajzzsal ezt, az ütést gyakorolva, a hős matróna.
Ki méltóbb, hogy fellépjen, Flóra, nagy ünnepeden, ha ugyan nincs vágy nagyobb, s nem kész igazán a porondra kiállni?
Hol lehet sisakos némberben női erény még?
Megveti már a nemét, s csak a harcot imádja. De férfi mégsem lenne, hiszen sokkal kicsinyebb a mi kéjünk.
Mekkora választék, ha az asszony elárverez egy s mást!
Ott a sisakforgó, karvédő, kardheveder meg
ballábvédő és � ha egyéb vivásnemet űz � hát, férje, örülj annak, hogy nőd lábvértet is árul!
Ők-e azok, kiknek patyolatban is izzad a testük, s kényes bőrük még a selyemrongy is süti szinte?
Nézd, mit a vivásból tud, hogy gyakorolja lihegve, és a sisakja milyen súllyal görnyeszti! Milyen nagy s mily vastag háncsból pólyált kötelék ül a térdén!�" /Iuvenalis, 6, 246-264./ (A régi Róma napjai)
A kitűzött napon, mikor a cirkuszi játékok, vagyis a munera meg lett hirdetve a Kolosszeumban vagy egyéb amfiteátrumban, a gladiátorok színes parádé közepette léptek be az arénába (ezen kíséret neve volt a � magyar nyelvben mai napig is használatos - �pompa�). Zsonglőrök, akrobaták, mutatványosok kísérték a felvonulást, és a kísérethez tartozó zenészek indulószerű szólamokat játszottak. A pompa végeztével a kísérő mutatványosok elhagyták a színteret, és kisorsolták, hogy ki kivel harcoljon. Ezután egy tisztviselő megvizsgálta, hogy fegyvereik megfelelőképpen élesek és szabályosak-e. Miután ez lezajlott, a gladiátorok tisztelgésre emelve fegyvereiket a következőképpen köszöntötték a legmagasabb jelenlévő méltóságot:
" Morituri te salutamus! "
" A halálba indulók köszöntenek téged! "
S kezdetét vehette a kíméletlen, elkeseredett, véres küzdelem.
A játékok egész napos időtartamban zajlottak. A bemutatót reggel, napkelte után kezdték, fegyvertelen halálra ítéltek (rablók, gyilkosok, politikai foglyok, keresztények) vadállatok (medvék, tigrisek, oroszlánok) által történő felmaracangoltatásával.
" A napokon át éheztetett fenevadak tajtékzó dühvel trappoltak körbe az arénán, egykettőre megszimatolták a zsákmányt, s vérfagyasztó bömbölésükbe-morgásukba hamarosan a szétmarcangolt áldozatok hátborzongató halálhörgése vegyült." (A régi Róma napjai, 191.o.)
Ezt követték a vadállat-gladiátor küzdelmek.
"�De a nekibőszült állatok sem maradtak sokáig urai a porondnak. A karzatokon fegyveresek jelentek meg, pendültek az íjak, surrogtak a nyílvesszők, s a közönség most már a sebesült vadállatok panaszos vonításában és haláltusájában gyönyörködhetett�"
Majd
"�Ismét emberek és vadállatok kerültek egymással szembe, de egyenként és egyenlő esélyekkel..". (A régi Róma napjai, 191.o.) Egzotikus, különleges állatok (pl. elefántok, tigrisek, oroszlánok, zsiráfok) elleni harcokat mutattak be.
Ezek után kerültek sorra a szemtől szembeni gladiátor-harcok. A véres összecsapások alatt hidraulikus orgonával szolgáltattak zenei aláfestést az izgalom fokozása végett. (Pont úgy, mint manapság a cirkuszban, vagy filmen.) A közönség ezalatt bíztatta a küzdő feleket.
A belépés a játékok megtekintésére ingyenes volt. Tartottak ebédszünetet is, hogy a nézők tudjanak táplálkozni anélkül, hogy "valamiről lemaradnának�. A nézők komfortérzetét több intézkedés szolgálta. Forrásokból tudjuk, hogy némely játékokon a nézők sorsjátékon vehettek részt, a rendezők által közéjük dobált golyókkal. A játékok alatt rózsavízzel hintették a tömeget, hogy a vérszagú port leülepítsék. Mint a Kolosszeum leírásánál már említettük, illatos olajak voltak kihelyezve edényekben a küzdőtér szélére , hogy a vérszag ne irritálja a közönséget. A Kolosszeum homokját is színezték, hogy a kifolyt vér ne keltsen túlzottan ingerlő látványt.
Ha a gladiátorok bátran harcoltak, ám nem bírtak egymással, a jelen lévő főméltóság (munera, vagyis a rendezvény, és munerarius a helyszínen lévő legmagasabb rangú méltóság) elnapolhatta a küzdelmet.
A küzdelemben súlyos sebesüléseket szenvedett, de legalább életben maradt gladiátorok kénytelenek voltak kezelni sebeiket, hogy azok ne váljanak halálossá.
GLADIÁTOR-GYÓGYSZEREK
" Zúzott sebre vizitök pakolást tesznek. Ciprusmaggal kevert vadkömény főzetet itatnak azzal, akinek a torkából vér szivárog, vagy belső vérzése van. A vasfűnek megvan az a hatása, hogy ha rákötik a gladiator még friss sebére, annak vérzését elállítja. Megteszi ezt a festőfű hamuja vagy szene is; az a gomba pedig, amely ennek a tövénél nő, még hatékonyabb." Plinius: N.H. 26. 135.(Rabszolgák az ókori Rómában 118. o)
Mikor az egyik gladiátor megsérült, a földre esett s mintegy feladta a küzdelmet, ke zét előre nyújtva, hüvelykujját felemelve kért kegyelmet a munerariustól. Az uralkodó rendszerint a nép kívánsága szerint döntött, melyre nem volt jellemző a túlzott irgalmasság. Lehetséges jelzések voltak a döntést illetően:
Ha a munerarius a gladiátor halála mellett döntött, vagy meglengette kendőjét, vagy karját kinyújtva, hüvelykujjával lefele mutatott. Ezzel adott jelt a győztesnek, hogy végezze ki az alul maradtat. Amennyiben a vesztes gladiátor megkímélése mellett döntött, karját előrenyújtva, mutat óujját felfelé emelte. A győztes gladiátor halálát elrendelni is jogában állt.
Előfordult, hogy valamely elbukott harcos halált színlelt, ám a játék végeztével az etruszk démon, Charun jelmezét magukon viselő férfiak (öltözetük utalt a játék etruszk eredetére) szaladtak be a küzdőtérre, és égő vasat nyomtak a földön heverő testekhez. A színlelők a fájdalomtól elárulták magukat. Az ő torkukat menten elvágták.
Ezek után fiatal fiúk tisztították meg a véritatta homokot, és egy újabb csapat férfi érkezett, akik a halál hírnöke, Merkúr jelmezébe voltak öltözve. Elszállították a holttesteket, ezáltal felkészítvén a terepet az újabb összecsapásokra.
"�Csak évszázadok múltán költözött béke az amphitheatrumokba, de akkor már az Örök Város fényei és árnyai is messze tűntek. Megszületett a középkori Európa." (A régi Róma napjai, 193. o.)
Készítette: Zámbó Dea &Ádám
Forrás:
- Roland Auget: Kegyetlenség és civilizáció - A római játékok
Európa K. Bp. 1978
- Az antik Róma napjai
Tankönyvkiadó, Bp.
- T. Cornell - J. Mattheus: A római világ atlasza
Helikon K., 1991
- Szabó Árpád: Róma jellemei
Móra F. K. 1985
- Révay József: Százarcú ókor
Móra F. K. Bp. 1962
Szabó Árpád: Róma jellemei - Móra Ferenc Ifjúsági Könyvkiadó, Bp., 1985.
Szerk: Maróti Egon: Rabszolgák az ókori Rómában, Gondolat Kiadó, Bp, 1969.
Szerk: Szepessy Tibor: A régi Róma napjai Gondolat Kiadó, Bp., 1968.
Szerk.: Lajta Edit: Művészeti kislexikon, Akadémiai Kiadó, Bp., 1973.
Don Nardo: Roman and Greek Sports
The Birth of Western Civilization
- Internet: Zámbó Dea & Ádám,
http://www.murphsplace.com/gladiator/main.html
SPARTACU
mozaik.info
gladiator / tanulmanyok
a gladiátorok fegyverzete
|