Templomosok, a Szerelem Hívei és a Rózsakeresztesek
Luc Benoist 2008.01.04. 15:49
Mindenesetre a modernkori rózsakereszteseknek semmi tényleges kapcsolatuk nincs az igazi rózsakeresztesekkel, éppen ezért akik így nevezik magukat, nem azonosak velük.
Templomosok, a Szerelem Hívei és a Rózsakeresztesek
A Keleten remetelakokban, Nyugaton kolostorokban menedéket talált ezoterizmus visszafogott, sõt titkos módszereket kényszerült alkalmazni fennmaradásának biztosítása érdekében. Igen nehéz a nyomára bukkanni, csupán néhány olyan bizonyíték akad, amely egybehangzóan igazolja fennmaradását. Csak viszontagságos események hatására léptek elõ a homályból a beavatási szervezetek, melyek az õket nem ismerõ hivatalos vallással, az õket elítélõ hatalommal szembenállnak, hisz az uralmon levõk mint emberek telnek attól, amit nem értenek. Igyekszünk lepergetni e megjelenések korántsem folytonos filmkockáit az olvasó szeme elõtt, megkíséreljük értékelni a történések sorrendiségét, hovatartozását és vélhetõ hitelességét.
A beavatási szervezetek hanyatlásának fõ okát abban kell keresnünk, hogy megszakadt az a kapocs, amely az egyes szervezetek és a központ között élt. Másrészt a keleti egyházszakadás, a Földközi-tenger arab blokádja megnehezítette a kapcsolattartást, amit a keresztes hadjáratok tudtak volna visszaállítani. A közvetítõ szerepet a Templomos Rend játszotta, amelynek alapítása a két keresztes hadjárat közé, 1119-re esik, olyan pillanatra, amikor nem harcolni akartak, hanem a visszafoglalt új keresztény területeken a békét kívánták tartóssá tenni.
A rend szabályzatát Szent Bernát ellenõrizte és hagyta jóvá, aki ideális keresztény lovagságot akart a magáénak tudni, amelynek tagjai a Szentföld védelmét tekintik legfõbb küldetésüknek. Minden lovagi beavatás önmagában is tartalmaz valami ezoterikus elemet. De az új lovagoknak adományozott cím még ennél is árulkodóbb volt. A judaista-keresztény hagyományok között élõ nyugati világban egy olyan rend, amely Salamon templomát választja emblémájául, világosan kifejezésre juttatta, hogy van fogalma az Ábrahámtól eredõ három vallási forma legfelsõbb egységérõl. Természetes, hogy tagjai az új királyság muzulmánjaival a háborús mellett egyéb kapcsolatot is létesítettek. A lovagok Jeruzsálemben például elfoglalták az Aksza mecsetet, és több mint egy évszázadon át napi kapcsolatban álltak az arabokkal.
Másfelõl a lovagok szerzetesek voltak, s a »Szentföld õrzõi« elnevezésük akkor felsõbb értelmet is kapott. Köztudott, hogy annyi a szent föld, ahány szabályos, a par excellence Szentföld képének megfelelõ hagyomány. A Templomosok esetében Jeruzsálem a mózesi hagyomány központja és az hozzá kötõdõ spirituális állam képe volt. Ilyen körülmények között érthetõ, hogy a királyok idõbeli hatalma miként fordulhatott a dogmákon felülkerekedõ testvériség felé, melyet másrészt a Dante által fölrótt »kapzsiság« is hajtott, ami miatt Róma el is ítélte e testvériséget, s ezt - nézõpont kérdése - nevezhetjük elkerülhetlennek is, botrányosnak is.
Az ezoterikus tan számos fontos megnyilatkozása egybeesett a Templomos Lovagrend megsemmisítésével. A keresztény beavatottak - a muzulmán beavatottakkal egyetértésben - megállapodtak abban, fönntartják a megszakadt kapcsolatot. A titkos újjászervezõdés az olyan testvériségeknek köszönhetõ, mint a Fede Santa, a Szerelem Hívei és a Rózsakeresztesek, amelyek elõvigyázatosságból soha nem alkottak határozott csoportosulást. René Guénon írja, hogy »a bécsi múzeumban van két érme, az egyik Dantét, a másik a festõ Giovanni Pisanót ábrázolja. Mindkettõ hátoldalán a F. S. K. I. P. F. T. felirat látható, amely valószínûleg így értelmezhetõ: Fidei Sanctae Kadosch Imperialis Principatus Frater Templarius. A Szent Hit szövetsége, melynek valószínûleg Dante volt az egyik vezéralakja, egy harmadrendû templomos eredetû rend volt, melynek tisztségviselõit Kadoschnak, vagyis szentnek vagy felszenteltnek nevezték.« Guénon így folytatja: »Danténak minden oka megvolt rá, hogy a Divina Commédiában Szent Bernátot válassza vezetõjéül, aki a Templomos szabályzatot megalkotta, mintha ezzel is azt akarta volna jelezni, hogy a szent szellemisége volt az egyetlen eszköz, amit a lovagoknak ahhoz ajánlottak fel, hogy elérjék a szellemi hierarchia legfelsõ fokát.«
Az Isteni színjáték egyébként ezoterikus jelképekre épül. Már jó ideje, hogy a megboldogult Asín Palacios kimutatta, e mû két fõ forrása a Lépcsõ Könyve és az Éjszakai Utazás Könyve; mindkettõ muzulmán szellemiségû mû. Másrészt a Commedia hét égköre megfelel A Szerelem Hívei hét beavatási lépcsõfokának, azon másik testvériségének, melynek költõtársaival egyetemben Dante szintén tagja volt. A Hívek »Hölgye« a Transzcendens Értelem vagy Isteni Bölcsesség volt. Ugyanezen Hívek Cuor Gentilje a nemes, világi kapcsolatoktól megtisztult szív. A Szerelem Hívei versben írtak, az angyalok és az istenek nyelvén. Boccaccio is közéjük tartozott, a Dekameron egyik történetében hivatkozik is az ezoterikus transzcendenciára, amikor Melquisedec-kel azt mondatja, hogy »senki sem tudta, a judaizmus, a kereszténység és az iszlám közül melyik az igazi hit«.
Feltételezhetõ, hogy a Fede Santa örököse a Rózsakeresztesek testülete, amely soha nem öltött külsõ formát. A rózsakereszt megnevezés olyan szellemi állapotot jelöl, amely a keresztény hermetizmussal kapcsolatos kozmológiai ismeretet feltételez. Egyik legárulkodóbb jellemzõje a »nyelveken való szólás adománya«, ez azt jelenti, hogy mindenkihez saját nyelvén, mûvészi fokon kellett beszélniük. Felvették az ország szokásait és gyakorlatát, ahol épp jártak, sõt új nevet is kerestek maguknak. A szó valódi értelmében kozmopoliták voltak. A testvériség nyilvánosan akkor fedte föl létezését, amikor Valentin Andreae, a német alkimista közzétette alapítójuk, Christian Rosenkreutz legendáját és szimbolikus értékû utazásairól szóló írását, 1614-ben. Ha megfigyeljük, hogy Luther pecsétjén egy rózsa közepébe helyezett kereszt van, s hogy a magukat rózsakeresztesnek nevezõk javarészt lutheránus alkimisták voltak, mint Khunrath, Maier és R. Fludd, akkor arra következtethetünk, hogy e társaság feltûnése a reformáció egyik epizódja - ezoterikus megjelenésben. Érdekességképpen jegyezzük meg, hogy Leibniz a De Arte Combinatoria elején, amikor az egyetemes nyelv jellemzõirõl beszél, ötszirmú rózsát helyez egy kereszt közepébe, és hogy Descartes - amint azt õ maga kijelenti - hiába próbált kapcsolatba lépni ilyen nevû szervezettel. Azt mondják, a rózsakeresztesek elhagyták Európát, és a XVII. század elején India felé mentek, s ezt úgy is értelmezhetjük, hogy a társaságot magába olvasztotta valamely keleti központ. Mindenesetre a modernkori rózsakereszteseknek semmi tényleges kapcsolatuk nincs az igazi rózsakeresztesekkel, éppen ezért akik így nevezik magukat, nem azonosak velük.
Luc Benoist - Az ezoterizmus. Stella Maris, 1998 (Klikk!)
|