Az Ego kicsiny világa ;-)
Menü
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Elfelejtettem a jelszót
 
Olvasgatom...
 
 
társalgó
Név:

Üzenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 
Site Meter


moon phases
~ Illuminati & co.
~ Illuminati & co. : ESCHATON ÉS APOCALYPSIS

ESCHATON ÉS APOCALYPSIS

Baranyi Tibor Imre  2008.01.04. 15:50

A theológiai gondolkozásban az egyén és az emberiség életének végsõ dolgaival, illetve ezek eseményeivel az eszkhatológia foglalkozik.

 

 

Woodcut by Albrecht Dürer

 

ESCHATON ÉS APOCALYPSIS

 

Amikor a Nap felgöngyölõdik,

a csillagok elhomályosulnak,

s megmozdulnak a hegyek,

és amikor a tizedik hónapban járó

vemhes nõsténytevéket elhanyagolják,

s összegyûlnek a vadak,

és megáradnak a tengerek,

s a lelkek [a testükkelj egyesülnek,

és amikor az élve eltemetett kislányt

megkérdezik:

miféle bûnért öletett meg?,

és amikora lapokat kiterítik,

és az ég elhúzódik,

s a Pokol tüze fellángol,

a Paradicsom pedig közel kerül-

megtudja (minden] lélek, mit hozott magával.

Korán 81:1-14

A theológiai gondolkozásban az egyén és az emberiség életének végsõ dolgaival, illetve ezek eseményeivel az eszkhatológia foglalkozik. Ilyenek: a halál, a külön-ítélet, a mennyország, a purgatórium, a pokol, a parúzia, a végítélet, a világ megdicsõülése. Az eszkhaton szót vagy ezek összességére, vagy pedig bekövetkezésük idejének jelzésére szokás használni.

Ha az eszkhaton elõzményeivel kapcsolatban megvizsgáljuk a különbözõ hagyományokat, a párhuzamok szembetûnõek. A muszlim hagyomány szerint a közelgõ világvégét az jelzi, hogy az általános korviszonyok egyre rosszabbodnak és az iszlám törvényeit nem tartják be. Bár egy “mahdi" (azaz: istentõl “vezérelt") fellépésével ideiglenesen helyreállítja a kalifák virágkorának jogrendjét és visszaszorítja a hitetlenség elharapózását, a pusztulás végleg nem tartóztatható fel. Testet ölt az antikrisztus,1 al-Daddzsál, aki szinte mindenkit tévútra vezet; megjelenik egy, a sötétséget szimbolizáló apokalyptikus fenevad, és Góg és Magóg (a “bensõ" és “külsõ" sötétség) félelmetes hadai végletes pusztítást okoznak. A szabadulást - az iszlámot felvevõ - Krisztus visszatérése hozza meg: Íszá (Jézus), aki mennybemenetele óta a mennyországban tartózkodott, leszáll, és a Logoszt szimbolizáló “lándzsájával" megöli az antikrisztust, leveri Gógot és Magógot, megalapítja a béke és igazság birodalmát.

A kereszténység szerint a világvég közeledését a hit nagymérvû hanyatlása (aposztázia), hamis próféták, háborúk, járványok, természeti katasztrófák és az erkölcsök általános elvadulása jelzi. Ennek végpontján megjelenik az antikrisztus, aki jeleivel és csodáival nemcsak a “hivatalosakat", de ha lehet, a “választottakat" is elhiteti;2 Góg és Magóg hordáit a szent város és népe ellen vezeti. A világot hét apokalyptikus csapás ejti rémületbe. Ekkor fellép két tanúságtevõ, akiket azonban megölnek. Amikor pedig az antikrisztus már-már végleg gyõzedelmeskedni látszik, megtörténik a parúzia, Krisztus dicsõséges, második eljövetele, aki fehér lovon jelenik meg, s “hivatik vala Hívnek.es Igaznak, és igazságosan ítél és hadakozik... Szeme olyan mint a lobogó tûz; fején ékes korona..." “Szájából éles kard tör elõ, hogy lesújtson a nemzetekre. Vasvesszõvel kormányozza majd õket, és tapossa a mindenható Isten haragja tüzes borának sajtóját.(3) Az ezt követõ végítélet után a jelenlegi anyagi világ teljes átalakulása megy végbe; leszáll az “új Jeruzsálem" az égbõl, amely az újjáteremtett világ, az új Aranykor szimbóluma.

Nem spekulatív jellegébõl adódóan a buddhizmus eszkhatológiai tárgyú iratai szûkösek. A Pari-nirvánába távozó Buddhát egyik tanítványa arról kérdezte: “Távozásod után ki tanít majd minket?" Sakyamuni Buddha így felelt: “Nem én vagyok az elsõ Buddha nem én voltam az utolsó: Az idõk végén megjelenik e világban egy Buddha, egy új Felébredett Szent, a lények, istenek és emberek új tanítója. Ugyanazon örökérvényû igazságokat fogja hirdetni, mint én. Ama tant fogja kinyilatkoztatni, amely csodálatos elején, csodálatos közepén és csodálatos befejezésében." Ez a Buddha Maitreya lesz, annak a hatalomnak a birtokosa (maytri) amely a létezõk teljességét egy akarati és intellektuális (tehát nem emocionális) szeretettel “felülrõl" “lefelé" mágikusan áthatja.

A hinduizmus szerint az utolsó, a Sötét Korszak(Kali-Yuga) végén - “amikor minden iszonyú zûrzavarba fullad, s a földi élet helyrehozhatatlanul reménytelenné romlik"4 -megjelenik Visnu, pontosabban Visnu tizedik “alászállása" (Avatara): Kalki “szigorú tekintetû, ragyogó ifjú képében, koronával a fején, szárnyas hófehér paripa hátán, hogy véget vessen a gonoszságba, vak erõszakosságba, törvény-tiprásba, igazságtalanságba süllyedt földi világnak. Fényessége elárasztja az egész földet, szemébõl tûzláng sugárzik, és felemeli vakítóan villogó kétélû kardját. Mint a végítélet bírája elpusztítja a földi életet, véget vet a gonoszság fertõjébe hanyatlott emberiségnek, de felmagasztalja azt a kevés igazat, aki szíve mélyén megõrizte a törvényt."5 A megsemmisülést követõen új, boldog korszak (Krta-Yuga) köszönt az emberekre.6

A judaizmus szentírásában az eszkhaton eseményeirõl elsõnek a prófétai könyvek szólnak teljes határozottsággal. Az eszkhaton itt és az újszövetségi Jelenések Könyvében (Apocalypsis) “Jahve napja", az ítélet napja, a végsõ leszámolás és megsemmisítés ideje. A gonoszok számára Isten haragjának és megtorló ítéletének napja, a jámborok viszont igazolást és jutalmat kapnak. Végítélettel az evangéliumokban is találkozunk, de itt nem a harag és megtorlás ítélkezik, hanem az történik, hogy az ítélet napjára érnek be a ,jó" és “rossz" cselekedetek gyümölcsei, ekkor különül el egymástól a ma még együtt növekedõ tiszta “búza" és “konkoly". Akkor látja majd az ember mi mire volt jó, és akkor érthetõvé válik számára a ma még irracionálisnak látszó dolgok és események isteni rendeltetése. Ilyen értelemben “apokalüpszisz" vagyis leleplezés is lesz az eszkhaton.

Az apokalüpszisz kifejezésnek azonban csak másodlagos értelme a “jóknak" igazolása és a történelmi irracionálé megérthetõsége. Elsõdlegesen—vallási nyelven szólva—Isten dicsõségének végleges és teljes megnyilatkozását jelenti, amirõl bár minden létezõ kivétel nélkül tudomást szerez, az ebbõl való részesedés a korábbi exisztencia során megszerzett tudati erõk s annak a kérdése, hogy a döntõ pillanatban az átélõ mivel képes azonosítani önmagát. Ebben a lényegi felfogásban az “ítélet" során ki-ki önmaga felett ítélkezik, vagyis az Isten-ember azonosság nem realizáltságának foka az, ami “ítéletként" megjelenik. Eme azonosság tökéletes megvalósítása az élet során vagy a halálban az abszolút “üdvözülés", míg ennek elmulasztása: “kárhozatot", sõt a legsúlyosabb esetben teljes megsemmisülést jelent (“második halál”). Mivel ezek az események a mindenkori átélõ tudatban valósulnak meg, az eszkhaton - számtalan dilemmát szült - bekövetkezési idejének meghatározása sem lehetetlen, s ezek szerint ez kinek-kinek a saját halálával valósul meg. Ilyen értelemben mondja a világ végérõl az evangélium: “Bizony mondom nektek, el nem múlik ez a nemzetség, mígnem mindezek meglesznek"7.

Mindezek jobb megértéséhez egy protestáns szerzõ felvetésének megvizsgálása hasznos lehet. Eszerint a pokol maga a koporsó. Ez helyesen értve azt jelenti, hogy ha valaki azzal a “biztos tudattal" hal meg, hogy a holt tetemét (amivel teljesen azonosítja önmagát) a koporsóval együtt a hideg, sötét földbe teszik, s ott az lassan a férgek és egyebek martaléka lesz, annak számára biztosan ez a kedvezõnek aligha mondható, úgymond “pokoli" sors valósul meg. Ez a szentimentális felvetés, ha mást nem is, azt jól megvilágítja, hogy a halál utáni történések aszerint mennek végbe, hogy az átélõ lénye szerint mivel képes önmagát azonosítani. Ebben a szemléletben pedig minden biologicista-materialista “világnézet" elfogadása valóban katasztrofális végkifejlettel kecsegtet.

Az egyéni és kozmikus “ítélet" között gondolt különbséget a katholikus theológiai gondolkozás az úgynevezett különítélet és az utolsó ítlélet koncepciójában fogalmazta meg, noha nem egy olyan állásfoglalás is van, amely szerint e kettõ tulajdonképpen egy. Az analógiák törvénye értelmében mindannak, ami az úgynevezett makrokozmosz-ban végbemegy, megvan a maga mikrokozmikus megfelelõje, és fordítva. Megfelelõ körültekintéssel például az, egy involúcióban egymást követõ négy korszak (Yuga) tradicionális tanát is transzponálhatjuk individuális nagyságrendi szintre. Ily módon egy bizonyos megközelítésben a Sötét Korszak, a Kali-Yuga vége, kinek-kinek a saját halála idõpontjával vág egybe.

Végezetül a számos félreértésre okot adó négy “apokalyptikus lovas" kapcsán kell néhány szót szólni. A szentírás szerint sorrendben a fehér, a vörös, a fekete, végül a fakó színû ló jelenik meg.8 A tradicionális szimbolikában e négy szín többek között a négy tradicionális kaszt (varna = szín) szimbolikus jelölõje: a fehér a szellemi kaszté vagy papságé (brahmana). a vörös a harcos-arisztokráciáé vagy nemességé (ksatriya), a fekete a gazdasági kaszté vagy polgárságé (vaisya), s végül a fakó (tulajdonképpen színtelen) a szolgák kasztjáé vagy proletariátusé (sudraiu), illetve azon négy idõszaké, amelyekben e rétegek meghatározó uralmi szerepet játszanak. A fehér lovas attribútumai az íj, a korona és a gyõzelem; a vörös lovasé a harc és a kard; a fekete lovasé a mérleg; végül a fakó színûé a halál, a pokol s a pusztítás: karddal, éhínséggel, halállal és fenevadakkal. Nem kizárólagosítva a párhuzamot, a korszakok involúcióját szem elõtt tartó tradicionális felfogás - de tulajdonképpen minden elfogulatlan és éles megfigyelés - szerint - ezúttal a hivatalos történelemtudomány kategóriáit használva - az ókor jórészt még a szellemi kaszt irányítása alatt állt (jóllehet a lovagi arisztokrácia törekvései a hatalom megszerzéséért is számottevõek); az úgynevezett középkor9 nagyjából-egészében a lovagi arisztokrácia, a nemesség kora; a “harmadik rend" forradalmait hozó újkor a kereskedõ polgárok idõszaka; s végül az 1917-es bolsevista forradalomtól számított legújabb kor részben, az úgynevezett jelenkor (1945-tõl) pedig teljesen a szolgák, a proletariátus nívótlanságán álló lények uralmának a kora. Jelenkori nyelvezetre fordítva: eme utolsó, jelenlegi korszak, szigorúan antitradicionális két uralkodó “ideológiai" vonulata, a liberáldemokratizmus és a szociáldemokratizmus, a “színtelen" tömegek eme két fõ létrontási metódusa, majd ezek legelrugaszkodottabb szélsõségeinek keveredése (illetve az ennek megfelelõ tudati állapot) torkollik tulajdonképpen abba az anarchizmusba (vagyis a démonok totális rémuralmába), amely az emberi világot a végsõ feloldódásba és megsemmisülésbe sodorja.

Összefoglalva, azt lehet mondani tehát, hogy a különbözõ formában megjelenõ tradicionális tanítások közös vonása a világok sorsa és végkifejlete kapcsán egy olyan univerzális involutív alászállás tételezése, amelynek vége minden partikuláris lét- és tudatforma totális megsemmisülésével esik egybe, majd egy transzcendens befolyás révén egy regeneráció megy végbe, s ezáltal egy új, fényteli világkorszak s létállapot köszönt be az emberiség életébe. Az egyén számára a testi megsemmisülés és az ezt - lehetõségként - követõ pozitív vagy negatív végkifejlet alternatívája azonban - egy immanens szabadság jelenléte folytán - a saját exisztencia során megszerzett s ennek végén birtokolt tudati erõk (“érdemek") függvényében valósul meg.

Egyéb írások: A Fény Elsötétülése

The Antichrist - rövid RealPlayer videó

Jegyzetek

1 Vö. “666" címû írás, in: Pannon Front 10.

2 Vö. Secundum Matthaeum 24:24. “Surgent enim pseudochristi, et pseudoprophetae: et debunt signa magna, et prodigia, ita ut in errorem indicantur (si fieri potest) etiam electi."

3 Apocalypsis loannis 19:11-15.

"*Baktay E.: Indiai regék és mondák, Bp. 1977, 415-416. o.

5 uo.

6 Itt jegyezhetõ meg, hogy egy bizonyos vaisnava irányzat szerint Kalki kétszer jön el, elsõ eljövetelekor (akit Adolf Hitlerrel hoznak összefüggésbe) vereséget szenved, majd másodszor, a korszak végén - a szimbolikusan fent leírt módon - gyõzedelmeskedik.

7 Secundum Matthaeum 24:34.

8 Vö. Apocalypsis loannis 6:1-8.

9 A történelmi korok René Guénon-féle tradicionális kronologizálása ezen általánosan elfogadott felosztáshoz képest jelentõs eltéréseket mutat. Eszerint például az úgynevezett középkor Guénon szerint Nagy Károly uralkodásától a XIV. század elejéig, azaz nagyjából-egészében a templárius lovagrend látható mûködésének befejezõdéséig (1314) tart. Vö. René Guénon, A modern világ válsága (in: Az Õshagyomány Könyvei IV., Szigeti, 1995. Bp.)I. fej.

 

destruction

 

 
Hasznos Linkek
 
Melegedj a tüznél
 
Movie Linkek:
 
Érdekes honlapok:
 
Homepages:
 
Zene, klippek:
 

NOTE:

All Pictures belong to the respected artists and movie companies. No money is made in the usage or making of this site. Please support the artists by buying their movies. I do not upload any of these pictures and images. None of these pictures and photos are mine. If Your picture, image or photo is on here and you want it off, email me and I will take it off right away: 

  zen.titusz@gmail.com 

 


Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    A legfrissebb hírek a Super Mario világából és a legteljesebb adatbázis a Mario játékokról.Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Gigágá! Márton napján is gyertek a Mesetárba! Nemcsak libát, de kacsát is kaptok! Játsszatok velünk!    *****    A Nintendo a Nintendo Music-kal megint valami kiváló dolgot hozott létre! Alaposan nagyító alá vettem, az eredmény itt.    *****    Leanderek, Parfümök, Olajok, és Szépségápolási termékek! Használd a LEVI10 kupont és kapj 10% kedvezményt!Megnyitottunk    *****    Megjelent a Nintendo saját gyártású órája, a Nintendo Sound Clock Alarmo! Ha kíváncsi vagy, mit tud, itt olvashatsz róla    *****    Megnyílt a webáruházunk! Parfümök, Szépségápolási termékek, Olajok mind egy helyen! Nyitási akciók, siess mert limitált!    *****    Az általam legjobbnak vélt sportanimék listája itt olvasható. Top 10 Sportanime az Anime Odyssey-n!    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Megnyílt a webáruházunk! NYITÁSI AKCIÓK! Tusfürdõ+Fogkrém+Sampon+Izzadásgátló+multifunkcionális balzsam most csak 4.490!    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran!    *****    Veterán anime rajongók egyik kedvence a Vadmacska kommandó. Retrospektív cikket olvashatsz róla az Anime Odyssey blogban    *****    Parfümök, Olajok, Párologtatók mind egy weboldalon! Siess mert nyitási AKCIÓNK nem sokáig tart! Nagy kedvezmények várnak    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Aki érdeklõdik a horoszkópja után, az nem kíváncsi, hanem intelligens. Rendeld meg most és én segítek az értelmezésben!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött + napi agymenések és bölcseletek    *****    KARATE OKTATÁS *** kicsiknek és nagyoknak *** Budapest I. II. XII.kerületekben +36 70 779-55-77    *****    Augusztus 26-án Kutyák Világnapja! Gyertek a Mesetárba, és ünnepeljétek kutyás színezõkkel! Vau-vau!    *****    A horoszkóp elemzésed utáni érdeklõdés, nem kíváncsiság hanem intelligencia. Rendeld meg és nem fogod megbánni. Katt!!!    *****    Cikksorozatba kezdtem a PlayStation történelmérõl. Miért indult nehezen a Sony karrierje a konzoliparban?